מחקרים 18.12.2016

RCC בכליה מושתלת נעלם עם הפסקת טיפול נוגד דחיה

חוקרים מצרפת מציגים מקרה של אישה בת ארבעים שעברה השתלת כליה ולקתה בסרטן תאי כליה מפושט שמקורו בשתל, הפסקה של נוגדי הדחייה הובילה לרמיסיה מלאה ויציבה

(Kidney cancer: Microscopic image of clear cell carcinoma (shutterstock

סרטן תאי כליה גרורתי metastatic renal cell carcinoma שמתפתח בכליה מושתלת נושא פרוגנוזה גרועה ועמיד לרב לשיטות הטיפול המקובלות. רופאים מבית החולים סיינט לואי בפריז נקטו בשיטה יוצאת דופן בנסיון למגר את הגידול. תאור המקרה פורסם לאחרונה בכתב העת American Society of Transplantation.

הרופאים מציגים אישה בת 40 שעברה השתלת כליה ולקתה בקרצינומת תאי כליה מפושטת שמקורה בשתל האלוגני. תוך הנחה כי דחיית השתל עשויה לתרום גם למיגור הגידול הרופאים החליטו להפסיק את הטיפול נוגד הדחיה ומדכא מערכת החיסון, ולהשהות את כריתת הכליה הנגועה. יתרה מכך התגובה החיסונית תומרצה על ידי מתן אינטרפרון אלפא. הרופאים מדווחים כי החולה נכנסה לרמיסיה מלאה בעקבות הטיפול (או למעשה העדר הטיפול) ונכון לעיתוי פרסום המקרה - שלוש שנים לאחר ההתערבות, החולה נותרה ברמיסיה מלאה מהממאירות הגרורתית.

החוקרים מסכמים כי גיוס של מערכת החיסון נגד גידולים סרטניים מוכיח את עצמו פעם נוספת. אמנם מדובר במקרה בודד וחריג אך תוצאותיו עולות בקנה אחד עם ההבנה המתגבשת אודות תפקידה הדרמטי של מערכת החיסון בשליטה ובמיגור של ממאירויות מתקדמות. תיאור המקרה יעזור ודאי לאונקולוגים שמטפלים במקרים דומים ויותר מכך יסלול אפיקי מחקר נוספים באימונואונקולוגיה.

מקור:

Am J Transplant. 2016 Dec 8. doi: 10.1111/ajt.14151. [Epub ahead of print]
Metastatic renal cell carcinoma in a renal allograft: A sustained complete remission after stimulated rejection.
Champion L1, Culine S2, Desgranchamps F

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן תאי כליה,  השתלת כליה,  דחיית שתל,  אימונואונקולוגיה,  מערכת החיסון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו