מחקרים 01.05.2017

האם חומר ניגוד במתן תוך ורידי אכן מסכן לפגיעה כלייתית חדה?

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי נרחב שנערך על ידי חוקרים מ- Johns Hopkins עולה כי לא נמצא קשר בין מתן חומר ניגוד תוך ורידי לצורך ביצוע בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת לפגיעה כלייתית חדה

חשיפה לחומר ניגוד נחשבת לגורם היטרוגני השלישי בשכיחותו לפגיעה כלייתית חדה, ונמצאה קשורה לסיכון מוגבר לאי ספיקת כליות, צורך בדיאליזה, שבץ מוחי, אוטם לבבי ומוות. במחקרים עדכניים נמצא כי בקרב חולים שנחשפו לחומר ניגוד לצורך ביצוע של בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת דחופות בחדרי המיון שיעורי נפרופתיה על רקע חומר ניגוד הגיעו גם עד 14%. למרות דיווחים מדאיגים אלו, לאחרונה עלה ספק בנוגע לקשר הסיבתי הישיר בין שימוש בחומר ניגוד ופגיעה כלייתית חדה. במחקר שתוצאותיו מתפרסמות ב- Annals of Emergency Medicine, ביקשו החוקרים לקבוע האם הזרקת חומר ניגוד לצורך בדיקת CT אכן קשורה באופן בלתי תלוי לפגיעה כלייתית חדה ולתופעות לוואי חמורות אחרות.

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי נערך בחדר המיון של מרכז רפואי אקדמי גדול בארצות הברית, ובמסגרתו נעשתה השוואה בין 3 קבוצות של חולים: 7,201 שעברו בדיקת CT עם חומר ניגוד, 5,499 שעברו בדיקת CT ללא חומר ניגוד, ו- 5,234 שלא עברו בדיקת CT. נכללו במחקר חולים עם רמות קריאטינין בסיסיות בטווח שבין 0.4-4.0 mg/dL.

מניתוח הנתונים עלה כי שיעורה של פגיעה כלייתית חדה היה דומה בשלושת הקבוצות כעבור 6 חודשים, ועמד על 10.6%, 10.2% ו- 10.9%, בהתאמה. לא נמצא קשר בין הזרקת חומר ניגוד וסיכון מוגבר לפגיעה כלייתית חדה (OR 0.96, 95% CI 0.85-1.08). ממצא זה נותר יציב גם בניתוח לפי תת קבוצות, ללא קשר לתפקוד הכלייתי הבסיסי. מתן חומר ניגוד לא נמצא קשור לסיכון מוגבר למחלה כלייתית כרונית, צורך בדיאליזה או השתלת כליה כעבור 6 חודשים.

החוקרים מסכמים כי במחקר זה, שהינו המחקר המבוקר הנרחב ביותר שנערך עד כה הנוגע לפגיעה כלייתית חדה בעקבות מתן חומר ניגוד, לא נמצא קשר בין הזרקת חומר ניגוד והיארעות מוגברת של פגיעה כלייתית חדה. יש לסייג ולומר כי המחקר הוא רטרוספקטיבי, ועל כן באופן בלתי נמנע ישנם גורמים שונים שלא נבדקו בצורה מבוקרת, כמו מתן נוזלים לצורך הגנה על הכליות טרם מתן חומר ניגוד לחולים עם תפקוד כלייתי ירוד יותר, או חשיפה לחומרים נפרוטוקסים שונים במהלך האשפוז.

מקור:

Hinson, J.S., Ehmann, M.R., Fine, D.M., Fishman, E.K., Toerper, M.F., Rothman, R.E. and Klein, E.Y., 2017. Risk of Acute Kidney Injury After Intravenous Contrast Media Administration. Annals of Emergency Medicine.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  בדיקת CT,  חומר ניגוד,  נפרופתיה,  פגיעה כלייתית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו