אבנים בכליות 18.08.2021

המשמעות של ביופסיה מרירית כליה במסגרת בדיקת סקר לקרצינומת תאי קשקש

במחקר זה נמצא כי ביופסיה במהלך ניתוח אצל מטופלים עם אבנים גדולות בכליות הייתה יעילה כבדיקת סקר לגילוי קרצינומת תאי קשקש

קרצינומת תאי קשקש באגן הכליה הינה נדירה ביותר, עם שכיחות של <1% מתוך כל הגידולים של דרכי השתן, 0.5%-8% מכל גידולי הכליה, כאשר החולים מתייצגים בגיל ממוצע של 50-70 שנים. על אף שההיארעות של קרצינומת תאי קשקש בכליה הינה נפוצה פחות מאשר קרצינומת תאי כלייה וקרצינומת תאי מעבר בכליה, בעקבות האופי האגרסיבי שלה היא לרוב מתייצגת במהלך ניתוח בשלב מתקדם או גרורתי. ההיסטוריה הרלוונטית  לקרצינומת תאי קשקש הינה פיאלונפריטיס, נפרוליטיאזיס כרונית, וניתוח בעבר לטיפול באבנים בכליות. נתונים ממחקרים קודמים מצאו שהיארעות קרצינומת תאי קשקש בכליה בעקבות נפרקטומיות הייתה 6%.

במסגרת מחקר חתך זה נלקחו דגימות מביופסיה של רירית הכליה במהלך ניתוח אצל מטופלים מאושפזים עם אבנים בכליות אשר נמדדו בגודל של מעל 20 מילימטר בבית החולים Bandung. הניתוח אותו עברו המטופלים היה ניתוח כליה פתוח או נפרוליטוטומיה מלעורית, כאשר הניתוחים התקיימו בין ינואר למאי 2019.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך 30 דגימות שנלקחו, 16 היו של גברים ו-14 של נשים. חמישה מטופלים עברו ניתוח כלייה פתוח ו- 25 עברו נפרוליטוטומיה מלעורית. מטופל אחד (3.3%) נמצא עם קרצינומת תאי קשקש של הכליה. מטופל זה היה בן 57 וסבל מאבן בכליה שמאל מסוג staghorn, והוא עבר נפרוליטוטומיה מלעורית.

החוקרים סיכמו כי תוצאות המחקר הראו שישנה תועלת בנטילת דגימה של רירית כליה במהלך ניתוח כאמצעי לבדיקת סקר עבור קרצינומת תאי קשקש בכליה אצל מטופלים עם אבנים בכליות אשר גודלן מעל 20 מילימטר.

מקור: 

Tri Sunu Agung Nugroho et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1177/2051415820936885

נושאים קשורים:  אבנים בכליות,  קרצינומת תאי קשקש,  ביופסיה,  בדיקת סקר,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו